Lex Linsen, impact-expert
Als impact-expert ben ik analytisch sterk en creatief. Een schaarse combinatie.
Daarnaast ben ik een echte opleider.
Mijn hele doopceel vind je op Linkedin, maar in het kort komt het hierop neer:
In 1988 leerde ik bij Wolters Kluwer infographics te maken. Internet moest nog uitgevonden worden.
Onze afdeling Natuurwetenschappelijke Vakbladen had last van teruglopende abonnementen omdat ook toen al er sprake was van information overload bij lezers.
Dus zochten we naar oplossingen.
We vonden de ‘infographic’. Nooit van gehoord.
Infographics waren een nieuw Amerikaans fenomeen, dat de oplages van kranten als USA Today juist opstuwde.
Daarom introduceerde onze afdeling als eerste in Europa in haar bladen de infographic.
En inderdaad, met die infographics wisten we de terugloop in onze abonnementen te stelpen.
Infographics maken was uniek
Wat ik toen leerde – journalistieke infographics maken – was uniek.
Als journalist leerde ik samen met een echte infographic-designer verhalen om te zetten in beeld. Infographics.
Die competentie nam ik mee in mijn verdere carrière als wetenschapsvoorlichter, interim-communicatiemanager in vele organisaties en nu als ondernemer.
Ik paste mijn methode ook op andere kwesties dan journalistieke toe.
Dat kreeg altijd een goede ontvangst.
Maar zonder dat er een grote vraag naar ontstond. Mensen dachten ook dat voor infographics bij vormgevers moeten zijn.
De vraag veranderde pas toen internet krachtig genoeg werd voor beelden.
In 2008 besloot ik me in Linsen Communicatie helemaal te richten op mijn infographic-expertise. Daarin was ik namelijk uniek in communicatieland.
Sinds 1988 heb ik met een paar top-infographic-designers waarin ik geloof – en die zijn schaars – heel veel cases aangepakt voor heel veel klanten.
Vooral interne kwesties van organisaties.
Daaronder banken, pensioenfondsen, metaalbedrijven, ministeries en bijbehorende overheidsorganisaties, gemeenten, zorg-, onderwijs- en onderzoeksorganisaties …
Mijn ervaring heb ik neergelegd in een productieproces dat gegarandeerd tot gewenste effecten leidt dat je hiernaast kunt downloaden, en in de masteropleiding Succesvol communiceren met infographics waarmee ik mijn kennis en kunde verspreid.
‘Ik verkoop geen plaatjes maar effecten waar je wat aan hebt’ zeg ik altijd. En zo is ‘t precies. Daardoor onderscheid ik me als allround communicatieprofessional van vormgevers-sec.
Dus heb je te weinig impact op je in- of externe doelgroep?
Krijg je ze niet in beweging?
Heb je meer nodig dan een mooi plaatje?
Boek dan een vrijblijvende afspraak met mij. Dan hebben we het erover.
Of kom naar de introductieworkshop Infographics voor beginners.
Wat drijft mij nou zo, om infographic expert te worden?
Laatst zat ik in een workshop waarbij men genoot van mijn passie voor infographics.
Ze vonden wel dat ik dat meer moest delen, omdat het zoveel over mij zegt.
Nou eerlijk gezegd vind ik dat niet zo makkelijk, want het is een verhaal dat wortelt in mijn familiegeschiedenis. En die vind ik pijnlijk.
Mijn opa werkte keihard als aannemer. Voor de oorlog stampte hij met zijn mensen hele gebouwen en boerderijen uit de grond in Nederweert – waar mijn roots liggen – en de verre omgeving daarvan.
Daarbij liepen ze elke dag heen en terug naar de bouw, soms wel 20 km ver. En dan tussendoor een dag op de steiger.
Oma verdiende bij, met een kroeg en een eierhandeltje. Elke zaterdag ging ze met de hondenkar naar Roermond om eieren te verkopen, 20 km verderop. Weer of geen weer.
Als het regende gebruikte ze een juten zak waar ze een kant van opengeknipt had, zodat ze die als een puntmuts op kon zetten. Zie je het voor je, in de regen naast de hondenkar?
De winst die ze op 1 zaterdag boekte was 10 cent. Gulden-centen dan. Hard werken allemaal.
De muziek was eruit
Zo lukte het hun om een kapitaal van 3000 gulden te sparen. Dat zijn heel wat kilometers, hè?
En dat geld zetten ze op de Hanzebank, een katholieke bank voor katholieke kleine middenstanders, zoals de Boerenleenbank een katholieke bank was voor katholieke boeren.
Maar de Hanzebank kwam in grote betalingsmoeilijkheden. In tegenstelling tot de ABN-AMRO en Fortis in 2008, kreeg ze toen geen steun van de staat.
In 1923 ging ze op de fles. Een ramp voor de ‘kleine man’. Want al hun spaarcenten waren weg. Zo ook dat van oma en opa.
Daarnaast scheurden ze in de crisisjaren ‘30 hun broek aan de bouw van een nieuwe boerenbond-gebouw.
Dat alles werd oma uiteindelijk te machtig. Ze stierf in ’39 aan kanker. Opa bleef achter met zijn kinderen en een uitgewoonde zaak.

De oorlog volgde snel.
Daarna kwam de wederopbouw, maar weer sloeg het noodlot toe.
Tijdens de snikhete zomer van 1947 bouwde opa met zijn mensen, waaronder zijn zoon en opvolger Harry, een huis langs de Zuid-Willemsvaart.
Toen het schafttijd was sprong Harry van de steiger, rende de dijk af en sprong in het kanaal.
… maar kwam niet meer boven. Verdronken. 22 jaar.
Door al die tegenslagen was de muziek eruit. Ze konden niet profiteren van de bouwwoede na de oorlog. Het was op.
Als kind hoorde ik vaak die verhalen van mijn moeder. En altijd dacht ik dan: ‘Hadden ze dan niet beter zus … of zo, … dan waren ze veilig geweest?’
Hadden ze zich niet beter kunnen informeren? Hadden ze de kwetsbaarheid van die bank niet kunnen voorzien?
Nee. Die informatie was er niet. En al helemaal niet toegankelijk voor een kleine aannemer in Nederweert in 1920.
Het kan anders: met infographics
Met die achtergrond, kwam ik in 1988 in aanraking met infographics bij Wolters Kluwer.
Dat nieuwe middel waarmee je zoveel kort en snel en – mits toegesneden op de doelgroep – zo effectief iets duidelijk kunt maken.
Ik viel ervoor. Geestdrift, die me nooit meer losgelaten heeft.
Wat kan dat niet betekenen voor zoveel moeilijke of complexe informatie? In zoveel organisaties? Voor zoveel need-to-know-kennis in deze tijd van wiebelbanken en schuivende politieke panelen? Voor zoveel mensen?
Dat heb ik nog steeds. Ik zie zoveel onnodig ‘foute’ keuzes om me heen.
Mensen weten te weinig over hun hypotheek, de reorganisatie, studiekeuze, verzekeringen, enzovoort. Dat kan verstrekkende gevolgen hebben, zoals je weet.
Ze komen er bijvoorbeeld veel te laat achter dat ze te weinig pensioen opgebouwd hebben. Terwijl het anders kan!
Mijn vader had een lijfspreuk die hij tot vervelends toe te berde bracht: ‘l’histoire se répète’. De geschiedenis herhaalt zich.
Maar als het effe kan, wil ik er toch wat aan doen, mensen. En wil ik anderen ook in staat stellen dat te doen.
Alles in mij wil mensen tijdig bewust maken, helpen, informatie handzaam maken, verhelderen. That makes me tick. Noem het liefde.
Ik kan het in ieder geval niet laten.
Het is vanuit die drijfveer dat ik uiteindelijk effectieve infographics ben gaan maken. Intussen ben ik een echte infographic expert geworden.
En mijn passie, kennis en vaardigheden draag ik nu over in mijn trainingen:
* Infographics voor beginners en
* de masteropleiding Succesvol communiceren met infographics