Met de checklist Briefen voor effectieve infographics krijg je alle noodzakelijke informatie om perfect te briefen voor een infographic. Daarmee begint het in handen nemen en houden van de regie over het effect.
Wil jij alleen een mooi plaatje dat opvalt, òf een mooi plaatje dat opvalt waarna mensen doen wat jij graag wilt? Een ècht effectieve infographic dus?
Natuurlijk het laatste.
De essentiële vragen voor een effectieve infographic
Deze checklist infographics scheelt je teleurstellingen over wat je krijgt van je vormgever. Dus tijd, geld, energie en frustraties.
Het komt ook de werkrelatie met je vormgever ten goede, want je bent van begin af aan duidelijk. Fijn voor allebei.
Bewezen in de praktijk
De vragen in deze checklist infographics hebben zich in de praktijk bewezen. Ik heb hem opgebouwd door sinds 1989 heel veel infographics te maken.
“Ben met de lijst aan de slag gegaan en
vind hem super praktisch.
Je vergeet geen stappen en het wordt echt helder.”
Mariska van der Hoek
Luister! Da’s andere communicatie
Meestal briefen opdrachtgevers me te summier, is mijn ervaring. Het kan dan nog alle kanten uit. Eigenlijk vinden opdrachtgevers die onzekerheid niet fijn.
Maar, vaak onbewust, hebben ze wel degelijk een bedoeling in hun hoofd. Toch, ze benoemen die niet. Ze weten ook niet wat er kan.
Daarom vraag ik hen telkens diep uit. Ik vertel wat mogelijkheden zijn en vraag wat ik moet weten om iets effectiefs te kunnen maken voor hen. Dat werkt.
Zo goed zelfs, dat we er een training van hebben gemaakt. En deze checklist infographics dus, die je nu kunt downloaden.
Het draait om het effect
In de communicatie draait het uiteindelijk om effecten. Daarbij is aandacht trekken met iets moois of opvallends pas de eerste stap. Blijft het daarbij, dan is dat niet genoeg.
De vraag is: hoe kun je de vormgever, die graag iets moois en creatiefs voor je maakt, helpen een effectìeve infographic te ontwerpen? Daarvoor moet je explicieter zijn in je opdracht.
Deze checklist briefen voor effectieve infographics werkt!
Het heeft mij de nodige tijd gekost voordat ik deze vragen bij elkaar gesprokkeld had, maar nu werkt ie als een tierelier.
Je voorkomt er teleurstellingen mee en krijgt de regie in handen over het effect van je infographic.
Wat zeggen anderen?
De checklist briefen voor effectieve infographics gebruik ik ook voor cases van deelnemers die we aanpakken in de masteropleiding Succesvol communiceren met infographics.
Uit hun feedback kun jij de waarde van de checklist afleiden. Ze zijn er heel enthousiast over, omdat ze de systematiek zo duidelijk zien.
Gea Buijs
Communicatiemanager Lotus Communicatie
“Wat maakt een infographic sterk of zwak? Wat zijn de bouwstenen? En hoe brief je een vormgever? Een zeer waardevol intro voor communicatiemanagers, die vaak vanuit ‘tekst’ denken.”

Geert van Lonkhuyzen
Directeur College voor Toetsen en Examens
“De opzet van het verhaal, doelgericht en systematisch, en de bevlogen presentatie van Lex zorgden voor een product dat naar meer smaakt. In mijn eigen organisatie ga ik op zoek naar situaties waarbij deze beeldtaal ons helpt onze missie nog beter uit te voeren.”
Lex van Almelo
Juridisch journalist
“Uitstekende inleiding over het maken van infographics aan de hand van ieders eigen voorbeeldvraag: 9,5 ”
Corien Maljaars
Diëtist, schrijver, uitgever
“Lex is een bevlogen expert op het gebied van infographics. Hij vraagt door en denkt mee tot hij bij de essentie is.”
Marian Latour
Illustratiestudio MacLatour
“Zeer uitgebreide en heldere uiteenzetting over proces, doel en functie van een infographic. Een heel inspirerend verhaal!”
Marc de Lyon
ICT-Projectmanager
“Deze workshop heeft mij een zeer goed inzicht gegeven in de principes van infographics. Weet nu veel beter hoe ze toe te passen.”
John Tyler
Press officer & communication advisor
-Pax for peace
“I learned a lot from Lex Linsen’s infographic training about the process and application of combining images with text and numbers. It was well done and I liked all the practical aspects.”

Marie-Claire Quittelier
Eigenaar Foodfood
“Na deze workshop begrijp ik waarom ik bepaalde infographics ‘nietszeggend’ vond; hoe de inhoud het format bepaalt; versta ik beter wat een briefing moet inhouden. Nogmaals dank!”
Brigitte Boits
Grafisch Ontwerp
“Lex brengt zijn verhaal over infographics op heel entertaining. Met onderkoelde humor en tegelijk informatief. Ik geloof dat infographics steeds belangrijker zullen worden, gezien het grote aantal beelddenkers.”
Mischa Gijselhart
Content manager
“Prikkelende cursus, lekker concreet en meteen bruikbaar. Dat smaakt naar meer!.”

Bianca Sanches
Organisatieadviseur
“Goede, interessante workshop. Veel inzichten en tips gekregen waaraan een goede infographic moet voldoen en wat valkuilen zijn.”
Frank de Man
Vormgever
“Inspirerend. Ik heb kritisch leren kijken naar belangrijke beslissingen tijdens het creatief proces.”

Margreet Arendsen
Projectleider digitale dienstverlening en communicatie
“Lex heeft me in zijn workshop doen beseffen hoe kort en krachtig infographics een lange ingewikkelde boodschap kunnen samenvatten. Wat wil je nog meer als communicatie-professional? Sindsdien zie ik de infographics overal en ga ik ze zelf vaker inzetten.”
Wat krijg je precies met de checklist briefen voor effectieve infographics?
De lijst omvat 16 vragen met toelichting. Over sommige zul je moeten nadenken. Maar die helderheid levert je veel op.
Je krijgt daarmee een sluitend verhaal voor je vormgever en opdrachtgever. Dus:
- Geen tijdverlies doordat je iets vergeten bent, wat je later moet bijsturen.
- Je vormgever berekent minder meeruren.
- Geen infographic die er leuk uitziet maar verder niets brengt.
- Zekerheid dat je jouw doelgroep en opdrachtgever optimaal bedient.
Prijs
€ 17 (ex btw)
Bonus
Als je deze lijst downloadt dan krijg je 60% korting op ons e-book + poster + 5 video's over de basis templates infographics als je die nog niet hebt. Je betaalt dan € 7 ex btw.