Effectief communiceren, Impact training, Infographics

Soep eten met je vork

Ik ben in hartje Münster. Tot mijn verbazing hobbelt daar deze auto voorbij.

‘T is net een koets.

Vriendelijk tilt de ‘koetsier’ nog zijn cilinder voor me op.

“Guten Tag.”

Hij is een zelfrijder, een auto-mobilist.

Want er staat geen paard voor dat ding.

Zijn ‘beest’ zit er namelijk ‘in’. En het heet ‘motor’.

Déze heilige koets is van ca 1900.

Dat auto’s er uit konden zien zoals nu, daarvan kon men zich toen nog geen voorstelling maken.

Net zo min als van de impact van auto’s.

Wel dat die alles bereikbaarder maakten.

Maar niet dat alle wegen veranderden,

tuig- en zadelmakers verdwenen,

stallen garages werden,

het kwartje van Kok er kwam,

files, smog,

duurzaamheidsmaatregelen, etc.

En hoe konden ze dat ook weten?

Ze interpreteerden nieuwigheden namelijk vanuit hun paardenwereld.

Die kenden ze. En anders niks.

Maar wij nu, zijn geen haar beter hoor.

Herinner jij je nog het begin van internet?

Hoeveel mensen en bedrijven zeiden toen niet: ‘Een website, die hoef ik niet. Ik heb toch al een brochure?’

20 jaar geleden. Onvoorstelbaar toch?

15 jaar geleden, Google gaat naar de beurs.

Nu het grootste bedrijf ter wereld.

Maar in de basis niet meer dan een website en wat apps. Daar draait het om.

Ja, ja.

Maar ondanks die ontwikkelingen bleven websites toch jarenlang een soort boekjes.

Tekst met wat foto’s. Maar dan op een scherm.

Dat is toch net zoiets als de koets zonder paard?

Nu zijn websites wel iets anders. Kortere teksten, meer beeld.

Want bezoekers willen het toegankelijker, korter, moeitelozer en met meer beleving.

Maar vergeleken met de toekomst is internet nog ‘soep eten met je vork’.

Nu staan 5G en artificial intelligence voor de deur.

Die zullen ons leven en perspectief diepgaand veranderen.

Over 10 jaar kijken we terug en zeggen we: “Oche toch”.

En er staan bedrijven aan de top waar we nog geen weet van hebben.

Straks zul je informatie vooral horen en zien.

En je schrijft minder, maar je zegt en toont wat je kwijt wilt aan een ander.

Eén puntje is er wel: … heb jij leren communiceren met beeld?

De meesten niet.

Ze hebben niet de skills om zakelijke informatie gemakkelijk te verbeelden.

Dat is dus nog wel een dingetje. Net zoals niet elke koetsier direct een automobilist was.

Dat moet je eerst leren … stapje voor stapje vertrouwen in krijgen.

Eerst maar eens zelf filmpjes maken. Of infographics.

En dan bedoel ik geen ‘plaatjes maken om de plaatjes’,

maar plaatjes waar je meer mee oogst dan alleen maar

oeh’s en aahs’s,

omdat jij überhaupt je boodschap verbeeld hebt.

Plaatjes. He made an infographic! So What?

Als jij wilt leren hoe je jouw verhaal met 7 basisvormen kunt verbeelden,

kom dan naar de workshop Infographics voor beginners.

Een echte eye-opener, zeggen velen.

Daarna kun je terecht in de masteropleiding Succesvol communiceren met infographics.

Daarin leer je effecten te boeken met infographics waardoor je in jouw organisatie gaat opvallen.

Daarmee zet je stappen naar de fjoetjaaaah.

Wat denk jij trouwens dat ons te wachten staat qua internet?

Zet het hieronder. Ben benieuwd.

Lex Linsen