Hoe je kunt lobbyen met infographics
Voorbeeld van hoe je kunt lobbyen met infographics om partners en medefinanciers te vinden voor onderzoek naar het effect van het veranderende klimaat op onze gezondheid.
Wat was de situatie?
ZonMw – de organisatie die een groot deel van het gezondheidsonderzoek in Nederland betaalt – vindt het hard nodig dat er degelijk onderzoek komt naar de gevolgen van klimaatverandering voor de volksgezondheid.
Daarvoor ging ze praten bij allerlei ministeries om tot samenwerking te komen. Ze besloot om te lobbyen met infographics.
Wat was het doel?
Doel van de interactieve infographic was in het gesprek snel duidelijk te maken waarover het gaat. Ook moet die het gesprek vergemakkelijken, en de drempel verlagen om te gaan samenwerken. Na het gesprek moest door de infographic de boodschap ‘beter blijven hangen’, én moest het onderwerp gemakkelijker besproken kunnen worden binnen de ministeries.
Hoe is de infographic in elkaar gestoken?
De inhoud is visueel en pyramidaal gepresenteerd. Dat wil zeggen van overkoepelende informatie naar detail-informatie. En dat op een snel scanbare manier.
Wat waren de reacties?
(Lees verder na de box)
In het interdepartementale overleg over klimaatadaptatie zijn de reacties enthousiast. ZonMw is meteen uitgenodigd voor een bijeenkomst om met de ministeries tot gemeenschappelijke doelstellingen te komen.
Wie stak de lobby infographics in elkaar?
Anouk Haverkamp ontwierp de communicatie samen met het Klimaatteam van ZonMw als een van de 3 cases die ze aanpakte in onze Black Belt-opleiding Succesvol communiceren.
Je kunt hier door de plaat heen klikken en hieronder staat de print versie:
Hoop dat je wat hebt gehad aan dit voorbeeld van hoe je kunt lobbyen met infographics. Laat het eens horen hieronder. Ook als je vragen hebt.