Effectief communiceren, Impact training, Infographics

Infographic maken in 12 stappen

Infographic maken in 12 stappen

Hoe maak je een infographic? Dat vragen mensen mij vaak. Een betere vraag zou zijn: ‘Hoe maak je een effectieve infographic?’

Een groot verschil, want je wilt niet alleen mooie plaatjes maken, maar er ook iets aan hebben. Je geeft je geld tenslotte niet voor niks uit.

Je bereikt het in 12 stappen. Die heb ik in bijgaande gratis infographic op een rijtje gezet.

Je kunt die hiernaast downloaden.

 1.     Beantwoord de vragen van de checklist infographics

Eerst moet je afbakenen wat voor infographic je moet maken en welke mogelijkheden en beperkingen je daarbij hebt. Een combinatie van strategische en praktische vragen zoals hoeveel tijd je krijgt voor de productie.

Klik en download gratis de infographic: Hoe maak je een infographic in 12 stappen?
Klik en download gratis de infographic: Hoe maak je een infographic in 12 stappen?

Het belangrijkste dat je moet weten is welk communicatie-effect je moet bereiken bij welke doelgroep, en in welke situatie je met die doelgroep gaat communiceren.

In een zaal met een projectie? Via social media? In print via een brochure?

Dat maakt nogal wat uit voor de uitvoering van je infographic.

Verder kijk je wat de huisstijlrichtlijnen zijn.

De volledige checklist infographics kun je via de winkel aanschaffen.

[Nog meer weten over hoe om te gaan met deze briefingvragenlijst? Die komt uitgebreid aan bod in onze workshop ‘Bereik mensen sneller met infographics: inspirate, basics & briefen’.]

2.     Basistekst voor infographic maken

Als je de strategische uitgangspunten en de randvoorwaarden kent, verzamel je alle informatie over het onderwerp die je nodig hebt om het verhaal te kunnen maken.

Die informatie neem je door en je selecteert daaruit wat nodig is en wat je weg kunt laten. Niet zelden kun je het overgrote deel van de informatie weglaten. Soms wel 80%.

Met deze selectie ga je verder en maak je een basistekst die – helder en kort – alle vragen van je doelgroep over het onderwerp beantwoordt.

En last but not least: die de kijker op een logische manier naar je call-to-action leidt.

Tekstschema voor infographic

3.    Basistekst indikken en in tekstblokken zetten

Deze basistekst voor je infographic hak je in thematische blokken. Je verbindt die logisch en schematisch, zoals je op het plaatje hierboven ziet.

Bijvoorbeeld een blokje voor: wat is het probleem? En een voor: wat is de eerst mogelijke oplossing,  de tweede etc.

Tussen de blokken maak je verbanden met bijvoorbeeld pijlen.

Zo geef je de kijker inzicht in de flow van je infographic-verhaal. Het maakt hem duidelijk wat de hoofdlijn van het verhaal is en wat neven-informatie is.

Als jou dat zelf duidelijk is, dan helpt je dat enorm als je gaat schetsen straks.

Maar zover is het nog niet.

Feedback verzamelen op je schema

4.     Feedback op tekst

Nu je basistekst en het schema daarvan wat jou betreft staat, vraag je eerst jouw opdrachtgever of het klopt wat je hebt gemaakt. Heb je het allemaal wel goed begrepen?

En dan merk je ook of je opdrachtgever ondertussen niet op aanvullende gedachten is gekomen.

Verder test je deze basistekst op …

 

[De rest van het verhaal heb ik voor je samengevat in deze gratis infographic.]

Download de hele infographic

 

Meer weten?

– Over de vragenlijst bij stap 1? Die kun je downloaden via de winkel.

– Over infographic maken? Bezoek dan onze workshop Infographics voor beginners.

– Over visualiseren en testen? Bekijk de masteropleidingSuccesvol communiceren met infographics.

Lex Linsen