Ze kijkt me wat bedremmeld aan als ze ons stukje HPV-animatie ziet. Ze is onmiskenbaar in de war. ‘Maar wat was dàt ook alweer?’ vraagt ze dan wat bedremmeld. We zijn verrast en kijken elkaar aan. Dat hebben we toch al uitgelegd? Dat snapte ze in de vorige testen toch?
Een jaar of 13 geleden speelde de HPV-problematiek. Meisjes van 12 moesten voor het eerst een vaccinatie krijgen tegen het Humaan Papilloma Virus (HPV) dat baarmoederhalskanker veroorzaakt.
‘Maar ze moeten daar ook over kunnen meepraten’, zei het RIVM. ‘Ze staan tenslotte aan de rand van de puberteit. We willen dus uitleggen wat zo’n vaccin doet, zodat de meisjes een geïnformeerd besluit kunnen nemen over wèl of nìet vaccineren.” Of wij daar een animatie over wilden maken. Prima.
Maar dat is geen kleine vraag. Meisjes van 12 hebben namelijk nog geen biologieles gehad en weten niets van het immuunsysteem. Ze beginnen bij nul.
Die ondergrond moesten we dus eerst geven. Stap voor stap.
– Wat is een virus en wat doet het?
– Wat is het immuunsysteem en hoe werkt het?
Etc.
Voor elke stap maakten we een zo kort mogelijke tekst en die visualiseerden we. Telkens testten we of de meisjes het nog snapten. Anders had het geen zin verder te gaan. Ze zagen bij elke test alle stappen die we al gedaan hadden, plus de nieuwe erbij. Zo lukte stap 1, en 2, 3 en 4 ook.
Nu waren we bij stap 5. Testen maar. Maar telkens kwam terug: ‘Wat is dat ook alweer?’ Daarbij doelden ze op iets uit stap 1, 2 of 3.
Krab … krab … dat was toch geen probleem meer? Tot bij ons het kwartje viel.
…
NATUURLIJK. Al die stappen achter elkaar over HPV zou wel eens teveel van het goede kunnen zijn.
En dat bleek inderdaad zo te zijn. We moesten de animaties splitsen, zodat er minder informatie in een keer op hen afkwam.
Eigenlijk is het zo logisch als wat. Voor ons als experts is het allemaal gesneden koek, dus wij stapelen gemakkelijk stap op stap.
Maar voor deze meisjes – niet-weters – is dat helemaal niet zo. Die moeten alle nieuwe informatie nog verwerken, vaker horen, nog eens kunnen ‘terugbladeren’, want ‘wat is dàt ook alweer?’
Bij mij werkt het ook zo en bij jou ook. Wat weet jij bijvoorbeeld over altcoins? Je hebt dus tijd nodig om nieuwe informatie je ‘eigen’ te maken. En tussendoor moet je wat anders kunnen doen: slapen, voetballen, naar de film, … god weet wat, … zodat je hersenen hun verankeringswerk kunnen doen. Daarna ben je weer ‘fris’ en kun je met een schoon werkgeheugen weer verder.
Veel experts houden daar geen rekening mee. Ze kunnen zich niet goed voorstellen hoe het is hun informatie voor het eerst te horen.
Niet-weters horen namelijk véél meer. Namelijk al die onbeantwoorde vragen in hun hoofd als ze luisteren of kijken. Dat stoort het opname-proces geweldig. Ondanks je beste bedoelingen is testen daarom zo belangrijk. Je ziet meteen waar de problemen zitten.
Je hoeft het dus helemaal niet al van te voren al te weten hoe het precies moet. De tests wijzen je wel welke kant je op moet.
Ja testen heeft me heeeeel bescheiden gemaakt over mijn veronderstellingen over doelgroepen. Zelfs als communicatieprofessional van een onderwerp. waar je aanvankelijk geen expert in bent, verlies je na verloop van tijd wat voeling met de niet-weters. Je wordt namelijk steeds meer onderdeel van je organisatie, de zender. En raakt steeds meer ingewerkt in de materie.
Prima. Nodig ook. Maar dat is dus ook een handicap. Met testen vang je dat op. En daardoor word je veel effectiever. Wil jij leren hoe je dat doet?
Dan is de Black Belt-opleiding Succesvolle Communiceren met de Impact Boost Methode iets voor jou.
Daarmee behoed je jouw organisatie voor niet-optimale communicatie, voor miskleunen, voor weggegooid geld.
In deze opleiding leer je – stap voor stap – scherp het effect te bepalen dat je wilt. Het verhaal te maken dat je naar impact leidt. Te visualiseren en testen of wat je bedacht hebt wel werkt. Kortom, hoe je het maximale uit je geld en tijd haalt.
Zet de eerste stap door naar de eendaagse-workshop Infographics voor beginners te komen.
Of wil je al meer weten over de Black Beltopleiding Succesvol Communiceren met de Impact Boost Methode?
Of bel me: 06-12025545.
Lex Linsen