11 voordelen van infographics in een infographic. Download hem.
De 11 voordelen van infographics staan hieronder voor jou op een rijtje en heb ik in een infographic gezet die je kunt downloaden.
Infographics hebben zoveel voordelen dat het de moeite waard is die een stevig aandeel te geven in je contentstrategie en middelenmix.
Daar ben jij misschien allang van overtuigd, maar jouw organisatie misschien niet. Dan kan het een hele klus zijn om beslissers toch ervoor te winnen.
Deze infographic ’11 voordelen van infographics’ helpt jou daarbij.

1. Meer kliks, likes en retweets
Social-mediaberichten met beelden (zoals infographics) vallen meer op. Men waardeert ze en deelt ze meer. Krachtigere social media boodschappen komen bij meer mensen terecht en leiden meer mensen naar jouw website. Daar kun je dan proberen direct met ze in te contact te komen via een opt-in of contactformulier.
2. Minder misverstanden
Een infographic maken, bijvoorbeeld over een proces, is niet alleen een krachtige manier om dat proces te verankeren, maar ook om het te verbeteren. Onbewuste verschillen in visie en hiaten komen bij het maakproces namelijk bovendrijven. Die pak je aan, waardoor je het proces verbetert.
3. Brug tussen on- en offline
Zet je bij een infographic een QR-code of maak je de infographic scanbaar met Layar, dan kun je mensen online direct extra informatie geven, bijvoorbeeld over achtergronden.
4. Bespaart leeswerk
Intuïtief vinden mensen lezen vaak inspannend en tijdrovend. Het is fijner om iets te zien en in korte termen de kern te krijgen.
5. Een infographic geeft snel overzicht
Een samenvattende infographic geeft snel overzicht over een boel informatie. Daarmee bespaar je mensen tijd en moeite. Heerlijk vinden ze dat.
6. Is toegankelijker
Door korte tekst en visuele vormgeving wordt informatie gemakkelijker te behappen.

7. Bereikt laaggeletterden
Laaggeletterden redden zich door te kijken en te luisteren. IKEA is kampioen tekstloze infographic-handleidingen. Die aanpak kun je ook in de gebruiken of bij de overheid en alle sectoren waar laaggeletterden niet omheen kunnen. Het vereist wel de nodige testing.
8. Houdt het beste de aandacht vast
Krantenlezers bijvoorbeeld, besteden de meeste tijd aan infographics (80% van de lezers). Foto’s (75%) en koppen (56%) krijgen minder aandacht. Tekst het minst (25%).
9. Geheugensteun
Mensen onthouden 10% van wat ze horen, 20% van wat ze lezen, maar 80% van wat ze zien. En 65% van de mensen heeft een visuele leerstijl. Effectieve infographics verbeteren dus het leerproces. Een no-brainer.
10. Voor wat hoort wat
Met waardevolle infographics in social media, waarbij een waardevolle call to action staat, kun je doelgroepgegevens verzamelen. Bijvoorbeeld “download nu!”. Zo krijg je emailadressen en toestemming om mensen te mailen. Mensen zijn dan geen anonieme doelgroepers meer, maar namen met adressen waarmee je direct contact kunt maken.
11. Kost wat, maar brengt meer op
Een infographic over een onderwerp dat weinig verandert, bijv. een ziekteverloop of een procedure, kan jaren meegaan. Je hoeft dan hoogstens details aan te passen. Zo heb je jaren plezier van een investering.
Tot zover de voordelen. Om je collega’s te overtuigen helpt misschien ook een inspirerende dag over de basics van infographics en hoe je moet briefen om effectieve infographic te krijgen.
Heb je trouwens nog meer suggesties voor wat mensen kan helpen om vaker infographics in te zetten?
Laat het weten in het commentaarveld hieronder.